ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΤΙΚΗ

Κριτικες Βιβλιων και Προτασεις για Διαβασμα

Βιβλιοκριτική - Προηγούμενο Βιβλιοκριτική - Επόμενο





Βιβλιοκριτική - Κριτική βιβλίου Ο ΚΑΝΙΒΑΛΟΣ ΠΟΥ ΕΦΑΓΕ ΕΝΑΝ ΡΟΥΜΑΝΟ - ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ - Εκδόσεις ΚΑΚΤΟΣ - Κατηγορία ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ

Ο ΚΑΝΙΒΑΛΟΣ ΠΟΥ ΕΦΑΓΕ ΕΝΑΝ ΡΟΥΜΑΝΟ

Συγγραφέας: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ
Εκδόσεις: ΚΑΚΤΟΣ
Σελίδες: 232
Τιμή: 12.00
Κατηγορία: ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ
Έτος έκδοσης: 2017
Ο ΚΑΝΙΒΑΛΟΣ ΠΟΥ ΕΦΑΓΕ ΕΝΑΝ ΡΟΥΜΑΝΟ - ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ (Εκδόσεις ΚΑΚΤΟΣΟ ΚΑΝΙΒΑΛΟΣ ΠΟΥ ΕΦΑΓΕ ΕΝΑΝ ΡΟΥΜΑΝΟ - ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ (Εκδόσεις ΚΑΚΤΟΣΟ ΚΑΝΙΒΑΛΟΣ ΠΟΥ ΕΦΑΓΕ ΕΝΑΝ ΡΟΥΜΑΝΟ - ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ (Εκδόσεις ΚΑΚΤΟΣΟ ΚΑΝΙΒΑΛΟΣ ΠΟΥ ΕΦΑΓΕ ΕΝΑΝ ΡΟΥΜΑΝΟ - ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ (Εκδόσεις ΚΑΚΤΟΣΟ ΚΑΝΙΒΑΛΟΣ ΠΟΥ ΕΦΑΓΕ ΕΝΑΝ ΡΟΥΜΑΝΟ - ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ (Εκδόσεις ΚΑΚΤΟΣ


Θα μπορούσε να είναι Κινέζος το θύμα του μυστηριώδους κανίβαλου. Ή ακόμα και Ιρλανδός ή Μεξικανός. Κάτι πάντως που να αποπνέει οικειότητα και μυστήριο την ίδια στιγμή. Που να σε κάνει να αναρωτιέσαι από το άκουσμα του τίτλου τί στερεοτυπική σύνδεση μπορεί να έχει ο πολίτης μιας συγκεκριμένης χώρας ως θύμα μιας απίστευτης πράξης. Για να καταλάβεις, διαβάζοντάς το πως η απάντηση είναι: καμία.

Δεν έχει λοιπόν καμία σημασία η εθνικότητα του θύματος. Έχει όμως η ωμότητα της πράξης. Ιδίως δεδομένου ότι προέρχεται από κάποιον που έχει συνδράμει πολλαπλά το Ρουμάνο και την οικογένειά του. Που έχει εκδηλώσει την "αγάπη" και τη συμπόνια του με διαφορετικούς τρόπους και έχει φροντίσει όλους και όλα όσα είναι σημαντικά για εκείνον.

Αυτή ακριβώς είναι η κεντρική ιδέα του τελευταίου μυθιστορήματος του Δημήτρη Σωτάκη. Ότι δηλαδή ό,τι παρουσιάζεται με το προκάλυμμα της αγάπης και της φροντίδας δεν είναι πολλές φορές τίποτα άλλο παρά στυγνή επίδειξη δύναμης και ελέγχου, με μοναδικό σκοπό την επίτευξη προσωπικών στόχων. Πως η ευτυχία, όσο σεβαστή και συγκινητική ανάγκη και αν είναι και ακόμα κι αν περιλαμβάνει δοτικότητα και προσφορά στους αγαπημένους σου, όχι μόνο δεν καθαγιάζει τα πάντα, αλλά εμπεριέχει σχεδόν πάντα το στοιχείο της ιδιοτέλειας.

Η ιστορία απλή και γοητευτική: Ο κύριος Ζερίν, καλοβαλμένος μεσήλικας εισοδηματίας που ζει σε μια παραθαλάσσια επαρχιακή πόλη της Ελλάδας, έχει ένα μεγάλο ανεξήγητο πάθος για τη Ρουμανία και τους ανθρώπους της. Έτσι, όταν γνωρίζει από κοντά μια οικογένεια Ρουμάνων, η έλξη είναι ακατανίκητη. Έλξη όχι μόνο-ή όχι τόσο πια-για την παράδοση και την καταγωγή τους, όσο για τη σταθερότητα και το δέσιμο που ο οικογενειακός δεσμός τους αποπνέει. Προθυμοποιείται να ενισχύσει οικονομικά την οικογένεια και να βρει δουλειά στον άντρα, συνάπτοντας παράλληλα ερωτική σχέση με τη γυναίκα του και περνώντας χρόνο με τα παιδιά του. Ο Ρουμάνος του είναι υπόχρεος, σχεδόν υπόδουλος. Η υποδούλωσή του κορυφώνεται, όταν μετά από ένα κοινό τους ταξίδι στη Ρουμανία, ο Ζερίν αποφασίζει να σώσει το σπίτι του στην Οράντεα από πλειστηριασμό, καθιστώντας τον εαυτό του τον απόλυτο κυρίαρχο του παιχνιδιού. Μετά από αυτό το ταξίδι όλα αλλάζουν. Ο νεαρός Ρουμάνος πρέπει να βγει από τη μέση. Όχι όμως να φύγει και να ποτίζει όλη την οικογένεια με τη λύπη της θλιβερής ύπαρξής του, όχι. Του γίνεται η πρόταση να τον σκοτώσουν και να τον φάνε όλοι μαζί, ο Ζερίν, η γυναίκα του και τα παιδιά του. Ο καημένος ο Ρουμάνος βλέποντας ότι το παιχνίδι έχει χαθεί γι αυτόν ούτως ή άλλως, αφού κάνει μια πετυχημένη προσπάθεια να εξασφαλίσει τα παιδιά του οικονομικά, δέχεται. Και γίνεται το θέλημα του Ζερίν. Μετά από αυτό η οικογένεια συνεχίζει φυσιολογικά τη ζωή της και ο Ρουμάνος περνά στη λήθη.

Μια ιστορία που ξεκινά ρεαλιστικά και φυσιολογικά, σχεδόν ειδυλλιακά, για να καταλήξει σε ένα σουρρεαλιστικά αποτρόπαιο κρεσέντο, μετά το οποίο οι ρυθμοί επανέρχονται κατά φυσιολογικό τρόπο σε μια ειρωνική κανονικότητα. Μια ιστορία όπου παραβιάζονται ταυτόχρονα και οι δέκα εντολές - ο αναγνώστης βιώνει από έκπληξη μέχρι σόκ και παρ' όλα αυτά συνεχίζει με μεγαλύτερη όρεξη την ανάγνωση, σα να βιώνει μια περιπλάνηση στα κατάβαθα του σκότους της δικής του ψυχής, για να αγγίξει τα όριά του.

Πέρα από την έννοια της ιδιοτέλειας, της προσωπικής ευτυχίας με κάθε κόστος και του έμμεσου εμπαιγμού της φιλανθρωπίας και του θεσμού της οικογένειας, ο συγγραφέας πραγματεύεται την έννοια του φόβου και της οικονομικής ανασφάλειας σε σχέση με αυτήν της εξουσίας, ενώ αφήνει ερωτηματικά ως προς το τί ασκεί τελικά έλξη στους ανθρώπους (γιατί αυτή η αγάπη για τη Ρουμανία που ήταν το πεπρωμένο τελικά του Ζερίν και μιας ολόκληρης οικογένειας και, ακόμα, αγάπησε πραγματικά την νεαρή Ρουμάνα ή ήταν και αυτό το συναίσθημα ένα ακόμα αφροδισιακό για να παιχτεί καλύτερα το παιχνίδι της εξουσίας;).

Απλές και μεστές προτάσεις, στέρεη δομή, ωραίες, σύντομες περιγραφές, εύστοχη επιλογή ονομάτων (όχι απαραιτήτως τα πιο συνήθη ρουμανικά) με ωραίες παρηχήσεις (λ-ν για τα γυναικεία, ρ-ζ για τα αντρικά), το βιβλίο αποπνέει την ευρύτερη ωριμότητα ενός έμπειρου συγγραφέα. Το μόνο ίσως περιττό να είναι η συνταγή στο τέλος της ιστορίας, αλλά και πάλι η απόφαση να συμπεριληφθεί δεν είναι σε καμία περίπτωση κακόγουστη.

Κοινοτυπία το ότι διαβάζεται μονορούφι, όμως αποτυπώνει όσο καμία φράση τη δυνατή σχέση του αναγνώστη, αν όχι με το ίδιο το βιβλίο, τουλάχιστον με την απόλαυση της ανάγνωσής του.


Βιβλιοκριτική για το βιβλίο Ο ΚΑΝΙΒΑΛΟΣ ΠΟΥ ΕΦΑΓΕ ΕΝΑΝ ΡΟΥΜΑΝΟ από τον/την χρήστη: ΑΝΤΥ ΛΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ


Σχόλια επισκεπτών για αυτήν την κριτική βιβλίου:

Δεν υπάρχουν ακόμα σχόλια για αυτήν την κριτική.

Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει αυτήν την κριτική







Δείτε επίσης:
Greece Vacation Search
Καλοκαιρινες Διακοπες
Σύνδεση με την Βιβλιοκριτική